بستن

7 دلیل ایندکس نشدن سایت در گوگل به اضافه راهنمای رفع آن

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

صادق جعفری

سئو

130

ایندکس نشدن سایت در گوگل

تعدادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند که چرا از خود این سؤال را می‌پرسید: «چرا نمی‌توانم وب‌سایت خود را در Google پیدا کنم؟» دلیل ایندکس نشدن سایت در گوگل چیست؟

دلیل ایندکس نشدن سایت در گوگل

در اینجا 7 دلیل برای اینکه وب سایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود یا اینکه چرا رتبه آن چنان پایین است که در نتایج جستجو قابل مشاهده نیست و چگونه می توانید آن را برطرف کنید، آورده شده است.

1- وب سایت شما به تازگی راه اندازی شده است

ممکن است مدتی طول بکشد تا Google وب‌سایت‌ها و صفحات جدید را کشف کند. بنابراین، اگر به تازگی وب سایت یا صفحه خود را راه اندازی کرده اید، ساده ترین دلیلی که وب سایت شما در نتایج جستجو قرار نمی گیرد این است که گوگل هنوز سایت یا صفحه شما را پیدا نکرده است.

برای بررسی اینکه آیا گوگل وب سایت یا صفحه شما را کشف کرده است، می توانید جستجوی زیر را در گوگل انجام دهید: site:yourwebsite.com.

ایندکس نشدن سایت در گوگل

اگر به دنبال این هستید که ببینید آیا گوگل صفحه خاص رو ایندکس کرده، می‌توانید URL کامل صفحه را تایپ کنید: site:yourwebsite.com/blog/the-page-im-looking-for/

ایندکس نشدن سایت در گوگل

اگر حداقل یک نتیجه را مشاهده کردید، به این معنی است که گوگل صفحه شما رو شناسایی کرده. اگر هیچ نتیجه‌ای را نمی‌بینید، این بدان معناست که Google هنوز صفحه وب یا سایت شما را پیدا نکرده است.

چگونه آن را رفع کنیم

اگر هنگام جستجوی سایت خود در گوگل، نتیجه ای مشاهده نکردید، می توانید یک نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل ایجاد و ارسال کنید. ایجاد نقشه سایت به گوگل این امکان را می دهد که بداند کدام صفحات در سایت شما مهم هستند و در کجا قرار دارند.

برای ایجاد و ارسال نقشه سایت به گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد Google Search Console شوید
  • به نقشه سایت بروید
  • URL نقشه سایت را وارد کنید
  • روی ارسال کلیک کنید

2- وب سایت شما حاوی تگ های “no index” است

متا تگ “no index” قطعه ای از کد HTML است که به گوگل می گوید صفحات خاصی را در نتایج جستجو نشان ندهد. در نتیجه، گوگل هیچ صفحه ای را با این کد فهرست نمی کند.

همیشه بررسی کنید صفحه شما متا تگ «no index» را نداشته باشد، حتی اگر به خاطر ندارید آن را وارد کرده اید یا خیر.

گاهی اوقات وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) تنظیماتی برای این موردا دارند که آیا این تگ را وارد صفحات بکنند یا خیر حتما بررسی کنید که تنظیمات به درستی انجام شده باشد.

علاوه بر این ممکن است ، برنامه‌نویس شما از تگ «no index» برای جلوگیری از رتبه‌بندی Google صفحاتی که هنوز در مرحله توسعه هستند استفاده کند و ممکن است پس از تکمیل صفحه فراموش کند که این تگ را حذف کند.

چگونه آن را رفع کنیم

از کنسول جستجوی گوگل برای شناسایی آسان صفحات برچسب‌گذاری شده «noindex» استفاده کنید. به گزارش پوشش خود بروید و به دنبال این خطا باشید: «URL ارسال شده با علامت «noindex» .

اگر گوگل صفحات موجود در نقشه سایت شما را خزیده باشد ، (به یاد داشته باشید که این ممکن است زمان بر باشد)، می توانید از ابزار حسابرسی سایت Ahrefs برای بررسی سایت خود برای هرگونه متا تگ «noindex» استفاده کنید.

هنگامی که تمام صفحات دارای این برچسب را پیدا کردید، به سادگی می توانید آن را از هر صفحه ای که نباید آن را داشته باشد حذف کنید.

3- گوگل وب سایت شما را نمی خزند

یکی دیگر از دلایلی که سایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود می تواند این باشد که چیزی مانع از خزیدن موتور جستجو در سایت شما می شود.

اکثر وب سایت ها دارای فایل “robots.txt” هستند. که به موتورهای جستجو می گوید که در سایت شما نمی توانند به کجا بروند. این بدان معناست که Google نمی‌تواند آدرس‌هایی را که در فایل “robots.txt” شما مسدود شده است را بخزد.

چگونه آن را رفع کنیم

کنسول جستجوی گوگل می تواند به شما در مورد مسائل مربوط به فایل “robots.txt” هشدار دهد. به گزارش پوشش خود بروید و به دنبال خطایی به نام «بلاک‌های URL ارسال شده توسط robots.txt» بگردید.

اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر دستورالعملی را که URL هایی را که می خواهید در Google نشان داده شوند مسدود می کند را حذف کنید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که فایل‌های «robots.txt» ممکن است مشکل ساز شوند.

4- وب سایت شما جریمه دارد

جریمه ها همچنین می توانند از رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل جلوگیری کنند. اگر سایت شما جدید نیست و فایل robots.txt مناسبی دارد، این می‌تواند این سوال را ایجاد کند ، «چرا وب‌سایت من در Google نشان داده نمی‌شود».

اگر سایت شما دستورالعمل های کیفیت گوگل را رعایت نمی کند، ممکن است سایت شما را به طور موقت یا دائم از نتایج جستجو حذف کند.

جریمه های گوگل عبارتند از:

  • Deindexed: گوگل به طور کامل دامنه شما را از نتایج جستجو حذف می کند.
  • مجازات: دامنه شما هنوز وجود دارد، اما نمی توانید صفحات خود را از طریق جستجوی مستقیم پیدا کنید. این جریمه ممکن است ناشی از به روز رسانی الگوریتم گوگل باشد یا گوگل می تواند به صورت دستی آن را اعمال کند.
  • Sandboxed: ترافیک Google شما به طور ناگهانی کاهش می یابد، اما دامنه شما حذف یا جریمه نشده است.

چگونه آن را رفع کنیم

برای هشدارهای جریمه، کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید. اگر سایت شما جریمه شود، باید اقداماتی را انجام دهید تا وب سایت خود را مطابق با دستورالعمل های گوگل تغییر دهید. سپس، می توانید سایت خود را برای بررسی مجدد برای بازگشت به گوگل ارسال کنید.

5- شما فاقد بک لینک های با کیفیت هستید

اگر در جستجوی عبارت “وب سایت من در گوگل نمایش داده نمی شود” هستید، ممکن است لازم باشد بک لینک های با کیفیت بیشتری به دست آورید.

گوگل صدها فاکتور رتبه‌بندی را هنگام تعیین اینکه کدام وب‌سایت‌ها باید در نتایج جستجو نشان داده شوند، در نظر می‌گیرد که یکی از آنها بک لینک و اعتبار است.

بک لینک از وب سایت های دیگر به وب سایت شما به گوگل نشان می دهد که صفحه شما قابل اعتماد است و ارزش ارائه می دهد. اگر سایت شما در گوگل نمایش داده نمی شود، ممکن است به این دلیل باشد که وب سایت هایی که در بالاترین رتبه قرار دارند، بک لینک بیشتری دارند.

چگونه آن را رفع کنیم

از ابزاری مانند Ahrefs برای مشاهده بک لینک های صفحه خود و مقایسه آن با وب سایت های دیگر در نتایج جستجو استفاده کنید. اگر وب سایت شما در این زمینه دچار کمبود است، ایجاد بک لینک های بیشتری را در نظر بگیرید.

در اینجا چند نکته برای کسب بک لینک بیشتر وجود دارد:

  • از شرکای موجود بک لینک بخواهید
  • از افرادی که نام تجاری شما را در رسانه های اجتماعی ذکر می کنند بخواهید به وب سایت شما پیوند دهند
  • محتوای مفید و ارزشمندی ایجاد کنید که مردم بخواهند به آن لینک دهند
  • در انجمن‌ها، مصاحبه‌ها و وبلاگ‌ها شرکت کنید و در صورت لزوم پیوندی به وب‌سایت خود ارائه دهید

6- کلمات کلیدی شما بیش از حد رقابتی هستند

اگر در حال خواندن این پست هستید و به این فکر می کنید که «محتوای من عالی است و وب سایت من هنوز در گوگل نمایش داده نمی شود»، وقت آن است که هدف گذاری کلمه کلیدی خود را دوباره مرور کنید.

تلاش برای رتبه بندی برای نتایج بسیار رقابتی، به ویژه در هنگام رقابت با برندهای بزرگتر، گاهی اوقات می تواند کسب و کار شما را در گرد و غبار رها کند. در عوض، عبارات دم بلند و خاص تری را که حاوی سه یا چند کلمه کلیدی هستند، هدف قرار دهید.

در حالی که کلمات کلیدی دم بلند حجم جستجوی ماهانه کمتری دارند، اما رقابت کمتری نیز دارند و به شما شانس بیشتری برای رتبه بندی در بالای نتایج جستجو می دهند. علاوه بر این، کلمات کلیدی دم بلند معمولاً هدف جستجوی خاص تری دارند.

به عنوان مثال، اگر فردی یک کلمه کلیدی عمومی مانند “چادر” را جستجو کند، تعیین اینکه دقیقاً چه چیزی را می خواهد پیدا کند دشوار است.

آیا می خواهند بدانند چگونه چادر برپا کنند؟ آیا آنها در مورد بهترین چادر برای سفر کمپینگ بعدی خود تحقیق می کنند؟ آیا می خواهند نوع خاصی از چادر بخرند؟

از سوی دیگر، اگر کسی عبارت دم بلند «خرید چادر کوله‌پشتی دو نفره» را جستجو کند، می‌دانید که آماده خرید است.

شرکت‌هایی که تجهیزات فضای باز می‌فروشند، برای عبارت دم بلند «خرید چادر کوله‌پشتی دو نفره» رتبه‌بندی آسان‌تری خواهند داشت و می‌توانند محتوایی ایجاد کنند که با آن هدف خاص مطابقت داشته باشد.

چگونه آن را رفع کنیم

کمپین های سئو موفق همیشه با تحقیق کلمات کلیدی شروع می شوند. با استفاده از ابزارهایی مانند Keyword Tool، و Google’s Keyword Planner، سعی کنید کلمات کلیدی طولانی را با رقابت کمتر شناسایی کنید که بیشترین ارزش را برای کسب و کار شما دارند.

هدف قرار دادن عبارات رقابتی کمتر به شما این امکان را می دهد که در نتایج Google ظاهر شوید و به مشتریان بیشتری به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید.

7- وب سایت شما تجربه کاربری خوبی (UX) ارائه نمی کند.

در نهایت، اگر وب سایت شما تجربه کاربری ضعیفی (UX) ارائه می دهد، می توانید با رتبه های برتر خداحافظی کنید. موتورهای جستجو می‌خواهند محتوای ارزشمند و وب‌سایت‌هایی را رتبه‌بندی کنند که تجربه‌ای عالی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

اگر کاربران تجربه مثبتی در وب سایت شما نداشته باشند، وقت خود را با زدن دکمه بازگشت تلف نخواهند کرد – سیگنالی به گوگل مبنی بر اینکه سایت شما نباید رتبه بندی کند میدهند.

بهبود UX در سایت شما می تواند نرخ پرش را کاهش دهد، بازدیدکنندگان را جذب کند و به آنها کمک کند تا درباره کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و در عین حال به شما کمک می کند در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید.

چگونه آن را رفع کنیم

چند راه حل سریع می تواند UX و رتبه سایت شما را به ارتفاعات جدیدی برساند. برای بهبود UX سایت خود، می توانید:

  • با خدمات بهینه سازی سرعت صفحه، زمان بارگذاری سایت خود را افزایش دهید
  • ناوبری سایت خود را ساده کنید تا یافتن اطلاعات آسان شود
  • عناصر بصری را برای تجزیه محتوا و جذب بازدیدکنندگان بگنجانید

صادق جعفری

متخصص طراحی و اجرای انواع قالب وب سایت برای انواع cms (جوملا ، وردپرس و ...)با بیش از 4 سال سابقه و بیش از 35 پروژه موفق

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *